Menu główne
Kamila i Artur Domin poznali się na warsztatach, gdzie Tomek Czartoryski wprowadzał ich w arkana gry na gongu. Razem również brali udział w warsztatach z Don Conreaux, który przekazywał im niezwykłą wiedzę nie tylko o gongach. Od tego czasu razem podążają tą ścieżką, odkrywając i zgłębiając najróżniejsze dźwięki, które nas otaczają oraz ich wpływ na nas. Wykorzystują podczas kąpieli nie tylko gongi, lecz również wiele innych instrumentów oraz głos Kamili. Oboje są w stałym kontakcie ze swoimi nauczycielami i uczestniczą w organizowanych przez nich spotkaniach i warsztatach.
Kąpiel w dźwiękach gongówPozwól się zaprosić na wielowymiarową podroż w głąb siebie przy dźwiękach gongów oraz innych instrumentów pochodzących z wielu zakątków świata. Dźwięk gongów towarzyszył wyjątkowym wydarzeniom, stanowił symbol szczęścia i dobrobytu. Gong wibruje świętym, przenikającym wszystko dźwiękiem OM, wprawiając naszą istotę w doskonały rezonans z wibracją Wszechświata . Na Wschodzie mówi się, że świat powstał z dźwięku i do niego wraca. Fale dźwięku obmywają i oczyszczają ciało, umysł i duszę -
Zamykasz oczy, rozluźniasz się siedząc lub leżąc, pozwalasz wibracjom gongów łagodnie pieścić twój umysł i ciało. Błyskawicznie ogarnia Cię uczucie oderwania od tego, o czym przed chwilą myślałeś i przeniesienia się gdzieś daleko, gdzie nie istnieją żadne problemy a czas stoi w miejscu.
Kąpiel w gongu jest masażem całego ciała za pomocą dźwięku. Doświadczenia nie sposób opisać ani zapomnieć. Gong to starożytny instrument o potężnych wibracjach -
Terapia dźwiękiem wpływa kojąco na system nerwowy, wzmacnia układ odpornościowy, wycisza umysł, rozpuszcza lęki i blokady emocjonalne, rozluźnia mięśnie, aktywuje pamięć komórkową, wzmaga kreatywność, przyśpiesza materializację marzeń, wzmacnia intuicję, równoważy wszystkie sfery bytu.Rada Marzena Żivković (Mahavisnupriya) jest profesjonalną tancerką. Po ukończeniu szkoły Baletowej w Polsce wyjechała do Heidelbergu (Niemcy), gdzie kontynuowała naukę w szkole tańca Aleksandry Romanowej, tam też rozpoczęła naukę tańca hinduskiego -
Ponieważ w jej żyłach "płynie" także cygańska krew -
Inną techniką tańca, którą Rada się zajmuje jest taniec orientalny -
Każdy film ma swój specyficzny styl tańca, zależny od kaprysu i czerpanych przez danego choreografa inspiracji. Dla mnie najciekawsze układy taneczne to te, wzorowane lub wykorzystujące tradycyjne i klasyczne tańce Indii -
Bollywood dance to jeden z najbardziej gorących i ekspresyjnych tańców na świecie. Rytm, energia, dynamiczne a jednocześnie pełne gracji ruchy sprawiają, że podbija on szkoły tańca i kluby fitness w Europie i Stanach Zjednoczonych Ameryki. Coraz większą popularnością zaczyna cieszyć się również i u nas.
Bollywood dance to podstawowy element każdego bollywoodzkiego przeboju filmowego. Jest połączeniem tradycyjnych i klasycznych tańców indyjskich takich jak Bharata Natyam, Odissi, Kathak, Bhangra, Dandyia czy Garba z elementami tańca arabskiego, tańca nowoczesnego, jazzu, a nawet hip-
W filmach Bollywood taniec jest sposobem opowiedzenia jakiejś historii, pokazania uczuć, wyrażenia emocji. Często za pomocą tańca główni bohaterowie wyznają sobie miłość. Warto pamiętać, że muzyka i taniec mają długą artystyczną tradycję w Indiach a ta tradycja znalazła kontynuację w indyjskiej kinematografii. W starszych filmach najczęściej pokazywano układy klasycznych tańców indyjskich a czasami również orientalnych. W nowoczesnych produkcjach są to coraz częściej bardzo skomplikowane układy taneczne i to właśnie one mogą decydować o sukcesie filmu.
Bollywood dance to żywiołowa forma ruchu, która angażuje wszystkie części ciała dając świetny trening mięśniom a sformułowanie Bollywood workout czyli trening Bollywood na stałe zagościło wśród tych, którzy chcą być zdrowi, sprawni i "fit" a przy tym choć na chwilę pragną uciec od rzeczywistości do kolorowego, roztańczonego świata Bollywood i poczuć się jak boski Shah Rukh Khan czy piękna Aishwaryia Rai -
Bollywood to nazwa indyjskiej kinematografii pochodzącej z Bombaju (obecna nazwa miasta to Mumbai). Nazwa powstała z połączenia nazw "Bombaj" i "Hollywood". Chociaż wciąż wiele osób sprzeciwia się tej nazwie, twierdząc, że sugeruje ona, że Bollywood jest jedynie "ubogim krewnym" Hollywood, to nazwa ta już na stałe przylgnęła do indyjskiego przemysłu filmowego i znajduje się nawet w oxfordzkim słowniku języka angielskiego (The Oxford English Dictionary).
Filmy bollywoodzkie najczęściej tworzone są w konwencji "masala movie". Masala w języku hindi oznacza mieszankę (najczęściej mieszankę indyjskich przypraw). W przypadku Bollywood jest to więc mieszanka różnych stylów filmowych, doprawiona bardzo dużą ilością śpiewu oraz wspaniałego tańca. W większości filmy te opowiadają historie miłosne ale młodzi twórcy filmowi coraz częściej poruszają bardziej ambitne tematy takie jak problemy współczesnych Indii.
Bollywood to największy przemysł filmowy na świecie. Produkuje się tam około 1000 filmów rocznie (dla porównania w Stanach Zjednoczonych Ameryki produkuje się ok. 720 filmów rocznie). W Indiach codziennie ok. 45 milinów widzów odwiedza sale kinowe. Jest to dużo więcej niż liczba wszystkich widzów odwiedzających rocznie polskie kina.
Szacuje się, że aktorzy w Bollywood zarabiają ok. 40 % budżetu przeznaczonego na wyprodukowanie filmu. Są oni prawdziwie uwielbiani przez swoich fanów. Miliony wielbicieli Shah Rukh Khana modliło się publicznie o jego zdrowie gdy przebywał on na kuracji zdrowotnej w Wielkiej Brytanii.
Taniec orientalny (taniec arabski, raqs sharqi), powszechnie znany pod nazwą taniec brzucha, jest to sztuka pochodząca z terenów Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej -
Bardzo istotne w tańcu orientalnym jest izolowanie od siebie poszczególnych części ciała i partii mięśni. Elementem bardzo charakterystycznym są tzw. shimmies, czyli grupa ruchów wprawiających całe ciało tancerki (np. shimmy earthquake, shimmy kolanowe) bądź jakąś jego część (biodra, ramiona, brzuch, dłoń, noga) w drżenie. Właściwe ruchy mięśni brzucha występują bardzo rzadko i jest ich tylko kilka (fala brzucha, shimmy przeponowe, popy, locki mięśni brzucha). Praca mięśni brzucha często stanowi natomiast wykończenie ruchów bioder lub klatki piersiowej.
Jest naturalną terapią uwalniającą od stresu i napięć, jak również umożliwiającą zdobywanie wdzięku i elastyczności. Mówiono, iż tancerka tańca brzucha jest jak alif
Taniec brzucha pozwala kobiecie sięgnąć głębiej niż ograniczenia wynikające z ograniczeń kulturowych, dotknąć ziemi, uwolnić wspomnienia zmagazynowane w jej ciele oraz radosną fizyczność, która prowadzi do mniej sztywnego sposobu życia.
Taniec indyjski to historie bogów, to piękne stroje, niespotykana muzyka, dzwoneczki na nogach , piękne ruchy rąk i dłoni, mimika twarzy. Częściej spotyka się kobiety wykonujące tą formę sztuki, ale zdarzają się i mężczyźni. Tańce hinduskie są bardzo przyjemne w odbiorze, posiadają ogromne walory artystyczne.
Taniec, czyli zharmonizowane z muzyką ruchy i gesty, występował już w prastarych kulturach Indii.
Tańce hinduskie są tańcami sakralnymi, związanymi z mitologią hinduską. Nawet samo ich pochodzenie uważane jest za święte. Początkowo były tańczone wyłącznie w świątyniach przez specjalnie wyszkolone do tego celu kapłanki – tancerki zwane dewadasi. Celem tańca było uwolnienie duszy od świata materialnej ułudy i połączenie jej z boskością.
Tańce klasyczne w dużej mierze oparte są na tematyce zaczerpniętej z hinduskiej mitologii i lokalnych legend. Wielkie Eposy jak Mahabharata są źródłem postaci i tematów licznych tańców, a życie Boga, jak na przykład Kryszna i Rama, inspiruje wiele bhav (nastrojów).
Za najstarszy uważany jest Odissi, liczący około 5 tys. lat, za najmłodszy Kathakali, liczący około 300 lat. Dowodem na jego długoletnie istnienie są wizerunki tańca wyrzeźbione na ornamentach staro indyjskich świątyń.
Taniec wchodzi w skład rytuału, symbolicznej formy oddawania czci, dokonywanej podczas niemal każdej ceremonii w życiu społecznym i religijnym. Tancerze zatrudniani są w czasie uroczystości rodzinnych jak śluby, urodziny, a także w procesjach z okazji świąt zbiorów i religijnych wydarzeń. Taniec uchodzi za święty, a tancerze przynoszą szczęście, ponieważ, podobnie jak bramini, zsyłają błogosławieństwa.
Każdy z tańców posiada swoisty „elementarzy” kroków, pozycji ciała, rąk, głowy, szyi i tak dalej, określony standard dotyczy stroju, biżuterii i makijażu. Jedynie mudry, czyli gesty dłoni o określonym znaczeniu są w zasadzie wspólne dla wszystkich. Po dziś dzień czystość stylu oraz poziom kunsztu tanecznego utrzymują się na najwyższym poziomie w miejscach powstania określonego stylu tańca, mimo że obecnie większość form tańca jest obecna w całych Indiach.Sylwia Hanff -
Opinie uczestniczek warsztatu:
„Zbliżyłam się do siebie; piorunujące doświadczenie: umrzeć i odrodzić się w nowym, nieznanym ciele -
„Charyzmatyczna prowadząca, która nie tylko wzbudza zaufanie, ale sama także potrafi zaufać i ukazać siebie, swoją pierwotną cząstkę...”
„Wspaniała medytacja w ruchu, inspirująca prowadząca, wielkie dzięki Sylwia”
„Wspaniały przekaz i otwarcie się na dobrą energię; nawiązanie kontaktu ze swoim ciałem. Dziękuję”
Joga Kundalini to jeden ze starożytnych, indyjskich systemów rozwoju zawierający techniki ruchu, oddechu, medytacji i mantry. Praktyka Kundalini Jogi utrzymuje ciało w optymalnym zdrowiu fizycznym (zwiększa pojemność płuc, pobudza krążenie, wzmacnia i reguluje system nerwowy i hormonalny) oraz stymuluje umysł, daje nam stabilność i pewność siebie w obliczu stresu.
Joga Kundalini-
Praktyka obejmuje: krije -
Jednoczesne wykorzystanie tych technik pozwala na pracę z całą strukturą energetyczną człowieka, pomaga uwolnić i oczyścić zablokowane w ciele emocje, które nie pozwalają nam na realizację naszego potencjału, daje możliwość głębokiego doświadczenia siebie, poszerza świadomość, otwiera na kontakt ze światem, wzmacnia intuicję i umiejętność odczuwania radości życia.
Medytacja labiryntu
Warsztat wykorzystuje labirynt składający się z pojedynczej ścieżki, tworzącej skomplikowany wzór, ale zawsze prowadzącej do centrum. Nie ma w nim ślepych zaułków, ani trików. Ścieżka, po której się idzie daje poczucie bezpieczeństwa i pozwala idącym osiągnąć głębokie skupienie. Jest to dużych rozmiarów, przenośny labirynt, namalowany na grubym płótnie. Praktyka chodzenia po labiryncie integruje ciało i umysł, redukuje stres, rozwija intuicję
i samoświadomość. Pozwala przyjrzeć się naszym myślom i uczuciom, osiągnąć jasność umysłu
i wgląd w nasze osobiste i zawodowe życie; dostarcza możliwość rewizji celów, oszacowania możliwości i ułatwia podejmowanie decyzji, dzięki pogłębionemu kontaktowi z własnym centrum. Warsztat ten jest przeznaczony dla ludzi o różnym światopoglądzie, różnego wyznania i ateistów. Jest to prosta praktyka/chodzona/w ruchu, która wycisza umysł i sprzyja refleksji.
Labirynt to uniwersalny wzór, archetyp transformacji, wewnętrznej przemiany i odrodzenia, drogi prowadzącej do centrum własnej istoty i osiągania wyższej Jaźni.
www.medytacjalabiryntu.8log.pl
www.medytacjalabiryntu.pl